شهریه رشته‌ها و مقاطع مختلف در دانشگاه‌های کانادا

شهریه رشته‌ها و مقاطع مختلف در دانشگاه‌های کانادا

    کشور کانادا یکی از محبوب‌ترین مقاصد جهان برای دانشجویان بین المللی است. تحصیل در این کشور، تجربیات و فرصت های متنوعی را در اختیار دانشجویان قرار میدهد چرا که کانادا کشوریست که به خاطر وسعت، شهرهای چند فرهنگی و زیبایی‌های طبیعی خود از دیگر کشورهای جهان متمایز است.

    اگر شما هم علاقه‌مند به تحصیل در کانادا هستید، خبر خوب برای شما این است که، میزان شهریه دانشگاه‌های این کشور، عموماً نسبت به دانشگاه‌های سایر کشورهای انگلیسی زبان (ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا) پایین‌تر است، اگرچه هنوز هم هزینه تحصیل در کانادا، در مقایسه با سایر کشورها تا حدودی بالاست.

    شورای وزیران آموزش و پرورش کانادا (CMEC) با ارائه خدمات کاربردی نظیر ابزار آنلاین‌، این امکان را به دانشجویان بین المللی می‌دهد تا به سرعت و بطور آنلاین، هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های مختلف کانادا را محاسبه کنند و همچنین در این بستر اینترنتی، در مورد مدارک مورد نیاز برای ارائه درخواست، راهنمایی و مشاوره دریافت کنند.

    هزینه تحصیل در کانادا

    هر یک از دانشگاه‌های کانادا شهریه خاص خود را دارند و تفاوت این شهریه و هزینه‌های تحصیلی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله به اینکه در چه رشته‌ای تحصیل می‌کنید، دانشجوی بین‌المللی هستید یا بومی و اینکه آیا در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد و بالاتر تحصیل می‌کنید. طبق آخرین گزارشات آمار رسمی کشور کانادا، هزینه‌های تحصیل در کانادا برای دانشجویان داخلی در مقطع کارشناسی به طور متوسط ​​۵.۳ درصد کاهش یافته و در سال تحصیلی ۲۰۱۹/۲۰۲۰ ، این میزان برای دانشجویان بین المللی ۷.۶ درصد افزایش داشته است.

    اگر یک شهروند کانادایی باشید که در خود کانادا تحصیل می‌کند، باید انتظار داشته باشید که به طور متوسط ​​سالانه ۶۴۶۳ دلار کانادا برای مقطع کارشناسی و ۷۰۵۶ دلار کانادا برای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) هزینه بپردازید.

    هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا

    طبق آمار رسمی کشور کانادا، متوسط ​​شهریه در سال ۲۰۱۹/۲۰۲۰ برای دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی، سالانه ۲۹۷۱۴ دلار کانادا بوده است. شهریه رشته‌های علوم انسانی معمولاً ارزان‌تر هستند (متوسط سالانه ​​۵۵۴۲ دلار)، در حالی که رشته‌هایی مانند مهندسی و پزشکی جزو رشته‌هایی با شهریه گران‌تر هستند با میانگین سالانه ۲۱۷۱۷ دلار کانادا برای رشته دندان‌پزشکی و ۱۴۱۶۲ دلار کانادا برای پزشکی. هزینه‌های رشته مدیریت کسب و کار و رشته‌های مدیریتی پایین‌تر از میانگین کشوری است که این هزینه، سالانه برابر با ۶۸۲۷ دلار کانادا می‌باشد.

    هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

    اگر می‌خواهید در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنید، هزینه شهریه ‌این مقطع به طور کلی کمتر است اما در کل میزان شهریه بسته به رشته ‌شما متفاوت است.‌ آمار رسمی کانادا میانگین شهریه تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان بین المللی را ۱۷۷۴۴ دلار کانادا در سال ۲۰۱۹/۲۰۲۰ نشان می‌دهد که این میزان تقریباً معادل ۱۳۴۳۷ دلار آمریکا است.‌ شهریه‌ها نسبت به سال قبل، چهار درصد افزایش داشته است.

    همانند دانشگاه‌های دیگر کشورهای در سراسر جهان ، در کانادا هم شهریه رشته‌ها‌ی مدیریت اجرایی عموماً گران‌ است و به طور متوسط سالانه ​​حدود ۵۶۳۲۸ دلار کانادا هزینه دارد، در حالی که تحصیل در رشته‌های مدیریتی معمولی به طور متوسط ​​۲۷۳۹۷ دلار کانادا، هزینه دارد.

    هزینه زندگی در کانادا

    اگرچه شرایط ویزای دانشجویی کانادا ایجاب میکند که شما حداقل بودجه ۱۰,۰۰۰ دلار کانادا یا ۱۱,۰۰۰ دلار کانادا (در صورت تحصیل در کبک) را علاوه بر هزینه‌های تحصیل خود به همراه داشته باشید، اما احتمالاً به بودجه بیشتری نیاز خواهید داشت.‌ با توجه به مطالعات، بررسی هزینه زندگی در کانادا موسسه مرسر ۲۰۱۹ ، تورنتو گران‌ترین شهر کانادا برای زندگی بوده و پس از آن ونکوور قرار دارد (هزینه اجاره بها، در هر دو شهر بالاست).

    سه نوع اصلی خوابگاه دانشجویی (اجاره منزل، خوابگاه دانشگاهی و خوابگاه خصوصی) به طور قابل توجهی از نظر هزینه با یکدیگر متفاوت هستند، به طوری که دانشجویان سالانه حدود ۳۰۰۰ تا ۷۵۰۰ دلار کانادا برای اقامت در خوابگاه محوطه ی دانشگاه پرداخت می کنند. محل اقامت مشترک خصوصی می تواند حدود ۸۴۰۰ دلار کانادا در سال به اضافه مخارج زندگی، هزینه داشته باشد. خوابگاه دانشگاه اغلب ارزان‌تر است، برخی از دانشگاه‌ها برنامه‌های غذایی ارائه می‌دهند تا شما امکان خرید غذا از مراکز غذایی دانشگاه را داشته باشید.

    چند نمونه از میانگین هزینه‌های زندگی در کانادا ، برگرفته از سایت Numbeo در اکتبر ۲۰۱۹:

    • صرف غذا در رستوران: ۱۶ دلار کانادا برای هر نفر
    •  بلیط یک طرفه وسایل حمل و نقل عمومی کشور: ۳ دلار کانادا
    • هر قرص نان: ۲.۸۶ دلار کانادا
    • بلیت سینما: ۱۳.۵۰ دلار کانادا
    • هزینه ماهیانه باشگاه: ۴۸.۲۵ دلار کانادا

    در حین تحصیل در کانادا باید بیمه درمانی خریداری کنید و خرید آن اجباری است. بیمه تقریباً ۶۰۰ الی ۸۰۰ دلار کانادا در سال هزینه خواهد داشت. همچنین باید برای هزینه‌های اضافی، مانند لباس‌های گرم زمستانی بپردازید.

    ویزای دانشجویی و هزینه درخواست

    برای تحصیل در کانادا، باید مجوز تحصیل کانادا را دریافت کنید که به عنوان ویزای دانشجویی در طول مدت اقامت شما عمل می‌کند. اگر دوره یا برنامه شما شش ماه یا کمتر طول بکشد، نیازی به مجوز تحصیل کانادا ندارید.‌ درخواست برای مجوز تحصیل ۱۵۰ دلار کانادا هزینه دارد.‌

    هزینه درخواست برای دانشگاه های کانادا بسته به دانشگاه و کشور مبدا شما متفاوت است.‌ به عنوان مثال دانشگاه بریتیش کلمبیا از دانشجویان کانادایی لیسانس ۷۰.۵۰ دلار کانادا و از دانشجویان بین المللی ۱۱۸.۵۰ دلار کانادا هزینه می‌گیرد.‌ اگر شما دانشجوی بین المللی از یک کشور در حال توسعه باشید، امکان دارد از پرداخت این هزینه معاف شوید.

    کمک مالی برای تحصیل در کانادا

    اسکالرشیپ (نوعی بورسیه)، گرنت(هدیه‌ای نقدی یا کمک هزینه‌ای بلاعوض ) و بورسیه‌های تحصیلی، برای دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در کانادا هستند، در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، قابل ارائه هستند. این کمک هزینه‌های تحصیلی شامل اسکالرشیپ‌های خاص برای پیشرفت های ورزشی، تحصیلی و بورسیه های تحصیلی خاص است.

    بسیاری از دانشگاه‌های کانادا بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند، بنابراین ممکن است بتوانید برای بورسیه تحصیلی که منحصراً توسط دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید، درخواست دهید.‌ در همه موارد، مهم است که در اسرع وقت درخواست دهید زیرا بودجه بورسیه تحصیلی محدود بوده و شرایط اخذ آن بسیار رقابتی است. همچنین به متقاضیان بین المللی توصیه می‌شود فرصت های بورسیه تحصیلی در خارج از کشور را که توسط سازمان های کشورشان ارائه می شود، بررسی کنند.

    مشاغل دانشجویی در کانادا

    اگر می خواهید یک کار پاره وقت برای تأمین هزینه‌های خود در حین تحصیل در کانادا داشته باشید، می توانید تا ۲۰ ساعت در هفته، در طول ترم‌های تحصیلی دانشگاه در داخل یا خارج از دانشگاه و بدون نیاز به مجوز ،کار کنید.

    برای واجد شرایط بودن، باید:

    • دارای مجوز تحصیلی معتبر باشید
    • دانشجوی تمام وقت باشید
    • در یک موسسه آموزشی تعیین شده در سطح پس از متوسطه (مقطع دانشگاه) ثبت نام کنید
    • در یک برنامه آموزشی آکادمیک (دانشگاه)، فنی حرفه‌ای یا شغلی تحصیل کنید که منجر به دریافت مدرک دانشگاهی، مدرک دوره دیپلما یا گواهینامه شود که حداقل ۶ ماه در آن تحصیل کرده باشید.

    همچنین برای کار در کانادا یا دریافت مزایا و برخورداری از خدمات برنامه های دولتی، به شماره بیمه اجتماعی یا سین نامبر (SIN)  نیاز دارید که باید آن را از دفاتر خدمات دولتی کانادا، تهیه کنید.

    نظرات
    guest
    0 نظر
    Inline Feedbacks
    View all comments

    این مطلب چقدر مفید بود؟

    برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

    میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آراء: 1

    تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید