شب یلدا چیست و مهم ترین آیین آن کدام است؟

شب یلدا

    یکی از مهم ترین و جذاب ترین مراسم هایی که قدمتی چندین هزار ساله دارد، مراسم شب یلدا است. یلدا طولانی ترین شب سال است و ایرانی ها به همین مناسبت با جمع شدن دور یکدیگر، این شب را جشن می گیرند. حتما می دانید که در برگزاری مراسم این شب، آیین و آداب رسومی اجرا می شود. در این مطلب با ما همراه باشید تا با شب یلدا و مراسم مخصوص این شب آشنا شوید.

    شب یلدا چه شبی است؟

    همه می دانیم که شب یلدا از غروب آفتاب آخرین روز پاییز یعنی 30 آذر شروع شده و تا طلوع آفتاب و شروع روز بعدی از اولین ماه زمستان، یعنی 0 بامداد ادامه میابد. افراد این طولانی تر بودن شب را جشن گرفته و آن را میمون می دانند.

    تاریخچه شب یلدا

    پیشینه این شب به سال های بسیار دور بر می گردد و هنوز کسی مبدا تاریخی آن را به طور مشخص نمی داند. اما به گفته برخی از باستان شناسان از روی ردیابی ظروف باستانی، تاریخ این شب را چیزی حدود هفت هزار سال اعلام کرده اند.

    آیین های شب یلدا

    هزاران سال است که ایرانی ها آخرین شب پاییز که طولانی ترین شب سال است را جشن می گیرند. دورهمی ها و شب نشینی ها در این شب از اهمیت بالایی برخوردار است و اغلب افراد در سراسر کشور به برپایی آیین های شب یلدا می پردازند.
    همان طور که می دانید با گذشت سال های زیاد، هنوز از ارزش های این شب کاسته نشده است و همچنان افراد آن را در فرهنگ خود عزیز و خاص می دانند.

    آیین های شب یلدا

    آیین های شب یلدا

    حتما شما هم با فرا رسیدن آخر پاییز، حال و هوای متفاوتی خواهید داشت و قطعا دوست دارید تا شروع زمستان را، به گونه ای زیبا و دوست داشتنی جشن بگیرید. شب یلدا با یک دقیقه طولانی تر بودنش، این امکان را برای افراد فراهم می سازد تا آن ها بتوانند یک دقیقه بیشتر از 24 ساعت شبانه روز را کنار هم بوده و فرا رسیدن زمستان را جشن بگیرند.

    مراسم مختلفی در شب یلدا برگزار می شود که ما در ادامه شما را با آن ها آشنا می سازیم:

    شاهنامه خوانی و گرفتن فال حافظ

    یکی از آداب و رسوم برگزاری شب یلدا، شاهنامه خوانی و گرفتن فال حافظ است. در شب چله، افراد دور هم جمع می شوند و شاهنامه فردوسی را می خوانند و با تفألی بر حافظ، شعری عاشقانه و زیبا از شاعر شیرازی می خوانند. این سنت و رسم، محفل را گرم تر کرده و صمیمیت جذابی را به جمع می بخشد.

    آجیل و میوه خوری

    در این شب، سفره ای پهن می شود که درون آن را با میوه و آجیل های مختلفی پر می کنند. از مهم ترین میوه های که بر سر این سفره قرار می دهند، هندوانه و انار است که گویی پای ثابت سفره های یلدا هستند. همچنین باسلوق و پشمک نیز در میان ظروف آجیل مخصوص شب یلدا دیده می شود. در این شب اغلب بزرگترها قصه های قدیمی تعریف می کنند و خاطرات شیرینی و جالب گذشته خود را یادآوری می نمایند.

    آجیل و میوه خوری یلدا

    آجیل و میوه خوری یلدا

    هندوانه شب یلدا

    این میوه محبوب نمادی از شب یلدا است چرا که بسیاری از ایرانی های قدیم بر این باور بودند که خوردن هندوانه در شب یلدا به ایمن سازی بدن برای جلوگیری از سرما و بیماری های زمستان پیش رو کمک می کند. با وجودی که رفته رفته در این وقت از سال، فصل هندوانه را پشت سر گذاشته ایم، اما با نزدیک شدن به شب یلدا، تمام میوه فروشی های شهر، هندوانه باران می شوند.

    انار در شب یلدا

    و اما میوه دیگری از نمادهای این شب، انار است که باید آن را نشانگر زایش و شادمانی بدانیم. قدیمی ها این میوه را به امید جان تازه گرفتن و انرژی دریافت کردن بر سر سفره یلدا قرار داده و از آن میل می کردند.

    انار در یلدا

    انار در یلدا

    برگه میوه

    از دیگر تنقلاتی که بر سر میوه شب یلدا قرار می گیرد، برگه میوه های خشک است که افراد آن ها را از خشکبار و آجیل فروشی ها خریداری می کنند. این خوراکی های مفید می تواند به راحتی جایگزین شیرینی ها و خوراکی های مضر شده و صمیمیت بیشتری را در میان جمع ایجاد نماید. به علاوه اگر فرصت و حوصله آن را داشته باشید، می توانید خودتان به خشک کردن میوه پرداخته و از مدتی قبل میوه خشک آماده سازید.

    البته خوب است بگوییم که این شب نه تنها در ایران، بلکه در کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و تاجیکستان نیز جشن گرفته می شود و در  این سرزمین نیز خانواده ها با جمع شدن کنار یکدیگر، آغاز زمستان را نیکو می دارند.

    نتیجه گیری

    بدون تردید در میان تمامی مراسم ها و جشن هایی که در آیین ایرانی برگزار می شود، شب یلدا یکی از جذاب ترین جشن هایی به شمار می رود که در میان افراد از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. در این شب خوب است در خانه بزرگ ترها جمع شویم و با یکدیگر از روزهای خوش گذشته و روزهای خوبی که پیش رو است، سخن بگوییم. شما چطور شب یلدا را گرامی داشته و آن را سپری می کنید؟ سال های قبل را چطور گذرانده و برای سال پیش رو چه برنامه ریزی دارید؟ ایده های ناب خود را برای متفاوت برگزاری کردن یلدای امسال، با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

    نظرات
    guest
    13 نظر
    قدیمی ترین
    جدیدترین بیشترین رای
    Inline Feedbacks
    View all comments
    امیر حسین
    امیر حسین
    3 سال قبل

    عالی من کلاس ششم برای درس ازادم میخواستم خیلی ممنون❤❤

    محمد
    محمد
    3 سال قبل

    خیلی ممنون

    داود
    داود
    3 سال قبل

    هیچ فرق بین روزها وشبها نسیت یک بهانه‌ شده شب یلدا هر شب خاص است

    مهدی رحیمی
    مهدی رحیمی
    پاسخ به :  داود
    3 سال قبل

    عالی منم کلاس چهارمم درس آزاد می خواستم

    ناشناس
    ناشناس
    پاسخ به :  داود
    2 سال قبل

    نه خیرم

    مهدی رحیمی
    مهدی رحیمی
    3 سال قبل

    ???????

    امیرعلی نخی
    امیرعلی نخی
    2 سال قبل

    من برای درس آزاد میخواستم و برای تحقیق
    کلاس پنجم خیلی خیلی ممنونم 🌷🌷❤❤❤💓💕💕

    ناشناس مدرسه رشد
    ناشناس مدرسه رشد
    پاسخ به :  امیرعلی نخی
    3 ماه قبل

    من هم

    دلنواز حیدرزاده
    دلنواز حیدرزاده
    2 سال قبل

    من برای انشام میخواستم
    ممنون

    دلنواز حیدرزاده
    دلنواز حیدرزاده
    2 سال قبل

    💓💓💓💓💓💓💓💓💋💖💗💓💞💕💟❣💔❤🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💯

    مهسا
    مهسا
    2 سال قبل

    خیلی خوب بود برای درس دخترم استغاده کردیم

    الاحواز
    الاحواز
    2 سال قبل

    یلدا لن تمثلنی انه عربی

    ارمی
    ارمی
    1 سال قبل

    خیلی زیبا بود ممنونم، من تونستم از این مطالب برای درس ازاد فارسیم استفاده کنم. مرسی، لاجیبولالالا

    این مطلب چقدر مفید بود؟

    برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

    میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد آراء: 32

    تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید