۲۸ مورد از چک لیست مقدمات عروسی

مقدمات عروسی

    اگر سرانجام جفت مورد علاقه خود و همراه همیشگی تان را پیدا کرده و قصد دارید که به پیوند مقدس زناشویی دربیایید، حتما تب و تاب آماده شدن برای عقد و عروسی، اکنون گریبانتان را گرفته است. کارهای زیادی وجود دارد که باید پیش از عروسی به آن ها رسیدگی شده و یک به یک برنامه ریزی و اجرایی شوند. از این روز در این مطلب قصد داریم یک چک لیست مقدمات عروسی ارائه داده و به واسطه آن، هماهنگی و آمادگی برای سر گرفتن عقد و عروسی و قدم گذاشتن به خانه ی بخت را دنبال کنیم.

    اگر بخواهیم ماجرا را از بعد از جواب مثبتی که خانواده عروس به داماد می دهند، دنبال کنیم؛ اوضاع به قرار زیر خواهد بود:

    مقدمات عروسی

    1. تعیین تاریخ عقد از مقدمات عروسی

    پس از این که توافقات اولیه بین خانواده عروس و داماد شکل می گیرد، یک تقویم آورده شده و روزی مبارک که احیانا عید، روز ولادت و غیره باشد را به عنوان تاریخ عقد انتخاب می کنند. البته به جز این برای تعیین تاریخ عقد باید شرایط دیگری نیز در نظر گرفته شود. وضعیت آب و هوایی، هماهنگی بین تمام اعضای خانواده عروس و داماد برای راحتی حضور در محل محضر و … از این موارد هستند. با تعیین تاریخ عقد، پایه های اولیه عقد شکل گرفته و باید با برنامه ریزی های دقیق برای باقی موارد، پیش رفت.

    2. خرید لباس عقد عروس از مقدمات عروسی

    پیشتر بیشتر مراسم عقد و عروسی در یک روز انجام پذیرفته و دو روز جشن مجزا برای این دو مراسم نداشتیم. اما چند سالی است که بیشتر خانواده ها عقد را در محضر برگزار کرده و تاریخ دیگری را برای برگزاری جشن عروسی در نظر می گیرند. به همین دلیل لازم است که به خرید لباس عقد برای عروس، بپردازید. این لباس برای حضور در محضر باید مانتو و شالی سفید، به همراه کفش های سفید بوده و خوش یمنی و برکت را با خود همراه بیاورد. شما می توانید از انواع مدل مانتو برای انتخاب مانتوی عقد استفاده کرده و حتی با سلیقه خود، یک مانتو سفید ساده را مروارید دوزی کرده و به آن لعاب بدهید.

    اما به جز این اگر مراسم جشن خودمانی پس از محضر برای روز عقد دارید، باید به فکر یک لباس پرنسسی عقد نیز باشید. معمولا عروس خانوم ها این لباس را به رنگی غیر از سفید انتخاب می کنند. به طور مثال یک لباس پرنسسی و پف دار سرخابی، آبی یا صورتی مات برای چنین مراسمی عالی خواهد بود.

    چک لیست مقدمات عروسی

    3. خرید کت و شلوار عقد داماد

    برای خرید کت و شلوار عقد داماد نیز باید هماهنگی خاصی با لباس عقد عروسی به عمل بیاورید. به طور مثال اگر لباس عقد عروس به رنگ لیمویی انتخاب شده است، بهتر است که رنگ کراوات داماد نیز لیمویی باشد.

     

    4. خرید حلقه عقد عروس و داماد

    برای برگزاری مراسم عقد به یک حلقه عروس و حلقه داماد احتیاج داریم. این حلقه باید چیزی سبک تر از حلقه اصلی عروسی بوده و رده قیمتی پایین تری داشته باشد. برخی اوقات زوج های جوان با خرید رینگ های ساده، حلقه عقد را انتخاب کرده و خرید حلقه های پرنگین را به مراسم مفصل عروسی موکول می کنند.

    5. خرید زیرلفظی

    عروس خانوم ها به یاد داشته باشید که برای “بله” گفتن در مراسم عقد، زیر لطفظی را فراموش نکنید. این زیرلفظی می تواند حتی یک ربع سکه طلا بوده و یا اگر آقای داماد دست و دلبازی به خرج دهد، یک نیم ست و یا سرویس کامل طلا باشد.

    6. انتخاب محضر از مقدمات عروسی

    پس از این باید محضر مورد نظر خود برای برگزاری مراسم عقد را انتخاب کنید. به سراغ محضری بروید که اتاق عقد زیبایی داشته و برای برگزاری مراسم عقد شما مناسب باشد. امروزه در بیشتر محضرها، سفره عقد برپا بوده و می توانید از این سفره های عقد برای برگزاری مراسم خود استفاده نمایید.

     

    7. تعیین تاریخ عروسی

    برای تعیین تاریخ عروسی، می توانید همزمان با تعیین تاریخ عقد اقدام کرده و یا پس از آن و در طی زمان، به یک تفاهم برای تاریخ برگزاری عروسی برسید. برای انتخاب تاریخ عروسی نیز به تقویم نگاه کرده و ترجیحا یک روز خوش یمن را برای این منظور انتخاب کنید. در ضمن به شرایط آب و هوایی و پیش بینی آب و هوا در آن روز نیز کمی توجه داشته باشید.

    یک قانون کلی برای تعیین تاریخ عروسی وجود دارد: اگر می خواهید همه چیز ارزان تر تمام شود، باید روز عروسی تان یک روز معمولی و میان هفته باشد. با انتخاب تاریخ عروسی در اعیاد، روزهای تعطیل و به طور کلی روزهای خاص، هزینه ها افزایش خواهند یافت. در نهایت این تصمیم شخصی شما و میزان بودجه ای که برای مراسم عروسی تعریف کرده اید است که این تاریخ را تعیین می کند.

    چک لیست مقدمات عروسی

    8. تعیین بودجه عروسی

    لازم است که پیش از وارد شدن به خریدهای عروسی و آمادگی های آن، بودجه عروسی نیز تعیین شود. از آن جایی که غالبا هزینه مراسم عروسی به عهده داماد است، او باید تعیین کننده بودجه عروسی باشد. البته در بعضی اوقات و در بعضی خانواده ها، مشارکتی از سوی خانواده عروس برای برگزاری مراسم صورت می گیرد که به نوعی از بار روی دوش داماد کم خواهد کرد. به هر ترتیب لازم است که بودجه عروسی تعیین شده و سپس خریدها و هماهنگی های دیگر، بر پایه آن صورت بگیرند.

     

    9. توافق بین خانواده عروس و داماد برای تقسیم خرید جهیزیه

    در همین جلسه که اعضای خانواده عروس و داماد دور هم جمع هستند، لازم است که برنامه ریزی تقسیم خرید جهیزیه نیز صورت بگیرد. اگر چه این چیزی از پیش تعریف شده در فرهنگ ما است، ولی باید دید کدام اقلام در لیست جهیزیه عروس قرار داشته و کدام یک در لیست جهیزیه داماد جای می گیرند. برخی از خانواده ها تبادلاتی در این زمینه داشته و برخی از اقلام را بین جهیزیه عروس و داماد جا به جا می کنند.

    10. خرید جهیزیه عروس

    پس از تعیین لیست جهیزیه عروس و داماد، نوبت به خرید می رسد. اگر پیشتر جهیزیه تان را آماده نکرده باشید، باید قبل از برگزاری مراسم عروسی، برای خرید جهیزیه عروس اقدام کنید. لیست جهیزیه عروس را از پیش نوشته و به نوبت نسبت به خرید اقلام جهیزیه با جستجو میان برندها، پیش بروید.

    11. خرید جهیزیه داماد از مقدمات عروسی

    جهیزیه داماد معمولا بسیار کوچک تر و با تعداد اقلام کمتر نسبت به جهیزیه عروس است. این جهیزیه البته به هیچ وجه ارزان قیمت نیست و باید برای خرید آن بودجه مناسبی در نظر گرفته شود.

    12. خرید یا اجاره منزل از مقدمات عروسی

    همگام با خرید جهیزیه داماد و عروس، باید منزل را نیز آماده نمایید. اگر قصد اجاره یا خرید منزلی برای زندگی آینده خود دارید، به هر صورت باید آماده سازی های آن را از پیش انجام داده و همه چیز برای روز عروسی آماده باشد. نظافت، اندازه گیری پرده و غیره باید انجام شده و حتی خرید بخشی از وسایل جهیزیه با توجه به فضای منزل، صورت بگیرد.

    13. برنامه ریزی جهازبرون و چیدمان آن ها در منزل

    پس از آماده سازی منزل و خرید کامل جهیزیه عروس و داماد، نوبت به روز جهازبرون می رسد. در این روز اقلام جهیزیه با ربان های رنگی و یا تورهایی زینتی، تزیین شده و طی مراسمی به خانه بخت عروس و داماد برده شده و در آن جا چیده می شوند.

    14. خرید حلقه داماد و عروس

    در میان این رفت و آمدها، باید برای خرید حلقه عروس و داماد نیز وقتی بگذارید. معمولا حلقه عروس نگین دار بوده و حلقه داماد، ظاهری ساده و یا تک نگین دارد. همان طور که گفتیم حلقه عقد سبک تر بوده و قیمت ارزان تری داشت، اما برای خرید حلقه اصلی عروسی باید سنگ تمام بگذارید و بهترین چیزی که در توان آن هستید را خریداری نمایید.

    چک لیست مقدمات عروسی

    15. خرید سرویس طلا از مقدمات عروسی

    خرید سرویس طلا نیز برعهده آقای داماد است و باید یک سرویس طلا برای روز عروسی خریداری کند.

    16. خرید ساعت عروس و داماد

    خرید ساعت عروس و داماد را هم حین خریدهای سرویس طلا و حلقه انجام دهید. یک ساعت عروس و یک ساعت داماد از سوی طرفین به یکدیگر در روز عروسی هدیه داده می شود. معمولا ساعت داماد را پدر عروس به وی هدیه داده و به دست او بسته و ساعت عروس نیز از سوی مادر یا پدر داماد، هدیه داده می شود.

    17. انتخاب تالار یا باغ عروسی

    قدم بعدی، انتخاب تالار یا باغ محل برگزاری عروسی است. برای انتخاب این تالار یا باغ، به مسافت و پیچ در پیچ بودن آن، دقت کافی داشته باشید. از یاد نبرید که قرار است تمامی میهمانان به این مکان آمده و زیاد از حد پیچ در پیچ بودن آن، مساله ساز می شود. در انتخاب تالار به ارتفاع سقف، تمیزی سالن و جایگاه عروس و داماد و میهمانان توجه کافی داشته باشید.

    18. انتخاب آرایشگاه عروس و داماد

    انتخاب آرایشگاه عروس و داماد نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. به ویژه انتخاب آرایشگاه عروس برای عروسی که می خواهد شب عروسی اش، بهترین و زیباترین چهره را داشته باشد، بسیار مهم خواهد بود. بهتر است به کارهای قبلی آرایشگاه ها پرداخته و سوابق آرایش عروس آن ها را بررسی کنید. حتی شما می توانید در روزهای نمایش عروس به چند آرایشگاه مورد نظر خود رفته و کارهای آن ها را مقایسه نمایید.

    انتخاب آرایشگاه عروس

    انتخاب آرایشگاه عروس

    19. خرید لباس عروس

    همیشه لزومی به خرید لباس عروس نیست و می توانید با اجاره کردن لباس عروس نیز، نیاز خود را در شب عروسی مرتفع سازید. حتی اگر از اجاره کردن لباس دست دوم عروس، چندان رضایت ندارید؛ می توانید لباس دست اول عروس را اجاره کرده و سپس آن را به مزون بازگردانید. به این صورت هم لباس عروسی نو بر تن کرده و هم مبلغ بیشتری برای خرید آن پرداخت نکرده اید.

    20. خرید کت و شلوار و کفش داماد

    در خرید کت و شلوار دامادی سلیقه و ظرافت زیادی به خرج داده و این لباس شب دامادی را طوری انتخاب کنید که کاملا فیت اندام بوده و هیچ نقصی نداشته باشد.

    21. انتخاب آتلیه عکاسی و فیلم برداری

    برای انتخاب آتلیه عکاسی و فیلم برداری، مانند انتخاب آرایشگاه؛ به سوابق کاری آتلیه دقت کرده و نمونه کارهای قبلی آن ها را مورد بررسی قرار دهید. به این ترتیب می توانید آتلیه ای مطابق با سلیقه خود انتخاب کرده و بهترین ثبت خاطره را در شب عروسی خود داشته باشید.

    22. انتخاب گروه موزیک از مقدمات عروسی

    انتخاب گروه موزیک بسته به سلیقه شما دارد که حضور DJ در مراسم خود را ترجیح دهید و یا به برگزاری مراسم با همراهی ارکستر و خواننده علاقه مند باشید.

    23. هماهنگی ماشین عروس

    بهترین حالت این است که از ماشین شخصی خود به عنوان ماشین عروس استفاده نمایید، اما در صورتی که مایل به داشتن خودرویی خاص یا لوکس تر برای مراسم عروسی خود هستید، می توانید ماشین عروسی را اجاره کرده و برای این شب، خودروی مورد علاقه خود را گل بزنید.

    24. هماهنگی دسته گل عروس و گل آرایی خودرو

    هماهنگی دسته گل عروس و گل آرایی خودرو، مرحله بعدی است که باید به انجام برسانید. مدل های مختلفی برای تزیین ماشین عروس وجود دارد که می توانید طبق سلیقه خود، هر یک را انتخاب نمایید.

    چک لیست مقدمات عروسی

    25. هماهنگی شام عروسی

    هماهنگی شام عروسی را می توانید بر عهده تالار گذاشته و یا سفارش به یک کیترینگ داشته باشید. کیترینگ ها در برگزاری شام مجالس، معمولا عملکردی مناسب دارند و می توانید از پیش تستی روی منوی غذایی آن ها داشته باشید.

    26. سفارش کیک عروسی

    سفارش کیک عروسی نیز در گام بعدی قرار دارد و می توانید این کیک را دو طبقه، سه طبقه و … سفارش دهید. کیک عروسی سفید رنگ بوده و می تواند تزئیناتی با گل های سرخ، صورتی و غیره داشته باشد.

     

    27. انتخاب و خرید کارت در مقدمات عروسی

    خرید کارت عروسی را طبق سلیقه خود انجام داده و با تهیه فهرست میهمانان؛ کارت ها را تکمیل کنید. تهیه فهرست میهمانان باید با حضور خانواده عروس و داماد، صورت گرفته و طبق ظرفیت دعوت میهمان، اولویت بندی صورت بگیرد.

    28. پخش کارت عروسی

    در نهایت عروس و داماد به همراه یکدیگر، برای پخش کارت عروسی اقدام کرده و برای ادای احترام به میهمانان؛ کارت ها را شخصا به میهمانان برسانید. البته برخی ها از نزدیکان خود برای انجام این کار کمک می گیرند، اما بهتر است خود به همراه همسرتان از مهمانانتان دعوت به عمل آورید. اینگونه زیباتر خواهد بود.

    نتیجه گیری

    شما چه موارد دیگری از چک لیست مقدمات عروسی در نظر دارید؛ یک به یک آن ها را در بخش نظریات با ما و سایر خوانندگان سورپلاس در میان بگذارید.

    نظرات
    guest
    7 نظر
    قدیمی ترین
    جدیدترین بیشترین رای
    Inline Feedbacks
    View all comments
    پریا
    پریا
    2 سال قبل

    جزئیات رو ننوشتین. تهیه ی لیست مهمونها. جزئیات میوه و شیرینی. محل اقامت مهمونهای راه دور. جزئیات هدایا و…

    نیلو
    نیلو
    2 سال قبل

    با این همه کار هرگز ازدواج نکنیم

    ....
    ....
    پاسخ به :  نیلو
    2 سال قبل

    کار خوبی میکنی

    محمد جواد احمدی
    محمد جواد احمدی
    1 سال قبل

    پا انداز

    مریم
    مریم
    پاسخ به :  محمد جواد احمدی
    1 سال قبل

    پاانداز چیه

    فاطمه سالمی
    فاطمه سالمی
    1 سال قبل

    حنابندون

    عبادی
    عبادی
    3 ماه قبل

    بچه‌ها بهترین روز برای عروسی کیه توروخدا کمکم کنین بتونم روز عروسی رو انتخاب کنم

    این مطلب چقدر مفید بود؟

    برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

    میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آراء: 55

    تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید