۱۲ مورد از وسایل مورد نیاز سفره عقد

وسایل مورد نیاز سفره عقد

    ازدواج و مراسم ازدواج، نقطه عطفی در زندگی هر فردی است که دوست دارد آن را به بهترین شکل ممکن برگزار کند. همان طور که می دانید، در برگزاری مراسم عقد و ازدواج، رسم و رسوماتی وجود دارد که یکی از آن ها چیدن سفره عقد است، اما مطمئنا همه ما از تمامی وسایل مورد نیاز سفره عقد آگاهی نداریم. در این مطلب ما هر آنچه که در سفره عقد قرار می دهند را به شما معرفی می کنیم.

    وسایل مورد نیاز سفره عقد

    هنگامی که عروس و داماد می خواهند اولین گام مشترک خود را در مسیر زندگی بردارند، بر سر سفره عقد می نشینند تا با گفتن یک بله، زندگی جدیدی را آغاز کنند. در این میان بسیاری از افراد دوست دارند تا این مراسم به باشکوه ترین شکل ممکن برگزار شود. به همین دلیل چیدمان وسایل مورد نیاز سفره عقد را با دقت بیشتری انجام می دهند.

    وسایل مورد نیاز سفره عقد در زمان قدیم

    در زمان های قدیم بر سر سفره عقد، شش ظرف قرار می دادند که محتویات هر یک از آن ها، نشانگر یک آرزو برای زوجی بود که راهی خانه بخت می شد. درون این شش ظرف را با نان، نبات، بادام، گردو، تخم مرغ و فندوق پر می کردند. البته ظرف های دیگری از جام های عسل و ماست، ظرف های نان، پنیر و سبزی و همچنین شیرینی قرار می دادند که هر یک از آن ها نمادی از برکت، رزق و روزی و باروری محسوب می شد. جالب است بدانید که هم اکنون هم در شهرهای مختلفی در ایران مراسم چیدمان سفره عقد به این شیوه، صورت می گیرد.

    تمامی وسایلی که درون سفره عقد قرار می گیرند

    برای آنکه سفره عقد به زیباترین و بهترین شکل ممکن چیده شود، بهتر از تمامی وسایل مورد نیاز سفره عقد آگاهی داشته باشید.

    1. قرآن

    یکی از مهم ترین وسایل مورد نیاز سفره عقد، قرآن است که عموما آن را رو به روی آینه و بالای جانماز قرار می دهند. قرآن نشانه ای از طلب یمن و همچنین برکت الهی است و مهر تائیدی از جانب خداوند برای شروع وصلت محسوب می شود.

    2. جانماز

    جانماز را رو به روی آینه پهن می کنند و روی آن مهر و تسبیح قرار می دهند. این ها همگی نشان از پای بندی روح زوج به اصول دین بوده و برای تازه عروس و دامادها برکت دارد و خوش من است.

    وسایل مورد نیاز سفره عقد

    وسایل مورد نیاز سفره عقد

    3. آینه

    عضو اصلی سفره عقد که در بالای سفره قرار دارد، آینه است. آینه حاکی از زلال بودن و صافی است و رو به روی عروس و داماد جای می گیرد. آینه در سفره عقد خوش یمن است و عروس و داماد با تماشای خود درون سفره، دلهره هایشان را از یاد خواهند برد.

    وسایل مورد نیاز سفره عقد

    وسایل مورد نیاز سفره عقد

    4. شمعدان

    شمعدان که عموما به همراه آینه به صورت جفت خریداری می شود، در دو طرف آینه قرار می گیرد. زمانی که صیغه عقد جاری می شود، شمع های شمعدان ها را روشن می کنند تا نشانه ای از گرما بخشی و روشنایی در این وصلت باشد.

    5. تخم مرغ

    تخم مرغ نشانگر باروری و تداوم نسل است، لذا یکی از وسایل مورد نیاز سفره عقد محسوب می شود. اغلب تخم مرغ ها را به گونه ای تزئین می کنند تا با سایر اقلام موجود درون سفره هماهنگی و همخوانی داشته باشد.

    سفره عقد

    سفره عقد

    6. نبات و کاسه نبات از وسایل مورد نیاز سفره عقد

    جای کاسه نبات بالای سفره عقد است و آن را به زیبایی تزئین می کنند تا جلوه سفره را افزایش دهد. نبات بیانگر شیرینی و آرزوهای جذاب برای عروس و داماد است و وجود آن درون سفره از اهمیت بالایی برخوردار است.

    7. فندق، گردو و بادام

    درون سفره عقد خوراکی هایی از برکات الهی قرار می دهند تا نشانگر توانمندی و برکت باشد. فندوق، بادام و گردو از جمله این خوراکی ها محسوب می شود که در سفره عقد دیده خواهد شد.

    فندق، گردو و بادام سفره عقد

    فندق، گردو و بادام سفره عقد

    8. نان و پنیر

    یکی دیگر از خوراکی هایی که درون سفره عقد، چیده می شود، نان و پنیر است. این دو به سبب وسعت روزی و همچنین سفید بختی زوج، برای آنان برکت به همراه خواهد داشت.

    نان و پنیر سفره عقد

    نان و پنیر سفره عقد

    9. شیرینی و میوه از وسایل مورد نیاز سفره عقد

    شیرینی نمادی از خوشبختی و میوه حاکی از موهبت هایی است که خداوند به بندگانش اعطا می کند. لذا با قرار دادن این موارد درون سفره، بر آن هستیم تا برکت را به زندگی زوج جوان روانه سازیم.

    10. گل

    گل را به طرق مختلف و اغلب به صورت سبدهای طراحی شده بر سر سفره قرار می دهند. گل طراوت و شادابی را به سفره عقد می آورد و زیبایی سفره عقد را دو چندان می کند.

    حتما بخوانید: 9 نمونه از بهترین انواع دسته گل عروس

    11. عسل

    عسل نشانگر لحظات شیرین و دلنشین است و اغلب پس از جاری شدن صیغه عقد، عروس و داماد با کوچکترین انگشت خود، از این عسل درون دهان یکدیگر قرار می دهند تا شروع زندگی مشترکشان با شیرینی و شهد همراه باشد.

    12. نقل و سکه و کله قند از وسایل مورد نیاز سفره عقد

    از موارد دیگری که درون سفره عقد برای شیرین کامی و رزق و روزی قرار می دهند، نقل و سکه و کله قند است. حین جاری شدن صیغه عقد، پارچه ای زیبا بالای سر عروس و داماد گرفته می شود و افرادی نیز به ساییدن قند مشغول می شوند تا نمادی از جاری شدن شهد شیرینی در زندگی مشترکشان باشد. از طرف دیگر بعد از اتمام صیغه عقد، نقل بر سر عروس و داماد می ریزند تا شیرین کامی آن ها را بیشتر کنند.

    نقل سفره عقد

    نقل سفره عقد

    البته این روزها برای جلوه سفره عقد، از جا حلقه ای های بسیار شیک برای قرار دادن حلقه های ازدواج، مروارید، نقره جات، شمع های کوچک و … درون سفره استفاده می کنند تا زیبایی ان را دوچندان کنند. طراحی سفره عقد بسته به سلیقه و درخواست عروس و داماد متفاوت است و به غیر از وسایل مورد نیاز سفره عقد، سایر اقلام تزئینی تغییر خواهد کرد.

    سخن پایانی

    سفره عقد عضو جدایی ناپذیر از مراسم ازدواج است، حتی کسانی که دوست دارند مراسم ساده ای داشته باشند، برای جاری شدن صیغه عقد، پشت این سفره می نشینند؛ چرا که در سنت ما این سفره برکت آور است.

    نظرات
    guest
    1 دیدگاه
    قدیمی ترین
    جدیدترین بیشترین رای
    Inline Feedbacks
    View all comments
    محمدرضا خنیده
    محمدرضا خنیده
    1 سال قبل

    باسلام
    خیلی ممنون از متن کامل و زبیایتان

    این مطلب چقدر مفید بود؟

    برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

    میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آراء: 74

    تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید