آشنایی با انواع درمان‌های زیبایی در دندانپزشکی

درمان‌های زیبایی در دندانپزشکی

    ممکن است مبحث دندانپزشکی زیبایی برای آن افرادی که دندان‌های زیبا، مرتب و بی عیب و نقصی داشته‌اند، چندان پر اهمیت نباشد، اما هستند افرادی که به دلیل داشتن عیوب مختلف در دندان‌های خود اعم از نامرتبی، بدرنگی و یا وجود فواصل بین دندان‌ها همیشه هنگام خنده با دست جلوی دهان خود را پوشانده‌اند. دندان‌ها علاوه بر نقش مهمی که در گوارش و سلامت بدن دارند تاثیر بسیار زیادی نیز در زیبایی چهره خواهند داشت، بنابراین لازم است برای رفع این نقایص تلاش شود تا فرد علاوه بر تامین سلامت خود، بتواند در ارتباطات خود با دیگران دارای اعتماد به نفس بالاتری باشد. در حال حاضر در حوزه دندانپزشکی زیبایی درمان‌هایی از قبیل ایمپلنت، لمینیت، بلیچینگ و باندینگ توانسته است مشکلات موجود در دندان‌ها را برطرف نماید و زیبایی از دسته رفته دندان‌ها را بازگرداند. ما در این مطلب به معرفی هر یک از این درمان‎های زیبایی خواهیم پرداخت.

    ایمپلنت چیست؟

    شاید عجیب به نظرتان برسد اگر بگوییم روش ایمپلنت البته در شکل و ساختاری دیگر در مصر باستان انجام می شده است. در سال های اخیر نیز این روش با ساختاری جدید و منحصر بفرد انجام می شود و می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای دندان های از دست رفته فرد باشد. در حوزه دندانپزشکی زیبایی با استفاده از روش ایمپلنت دندان، شما دندان‌هایی دائمی خواهید داشت که می‌تواند متناسب با نوع جنس ایمپلنت و همچنین روش‌های مراقبت از آن بین دو تا 15 سال و یا بیشتر طول عمر داشته باشد.

    ساختار ایمپلنت و نحوه انجام آن

    ایمپلنت دندان در واقع پایه ای از جنس تیتانیوم است که با بدن سازگاری داشته و پزشک متخصص ایمپلنت این پایه را طی یک عمل جراحی در فک کار گذاشته و پس از مدت 3 تا 4 ماه این پایه در استخوان فک جوش خواهد خورد. سپس پزشک تاج دندان را که از نظر رنگ و اندازه با سایر دندان‌ها هماهنگی دارد روی آن سوار می‌کند. شما می‌توانید از روش ایمپلنت دندان برای دندان‌های از دست رفته فک بالا و پایین استفاده نمایید. از مزایای کاشت دندان به روش ایمپلنت می‌توان به شکل ظاهری آن که بسیار شبیه دندان طبیعی است و همچنین طول عمر بالای آن اشاره کرد. در ضمن در این روش دندانپزشکی زیبایی هیچ یک از دندان‌های کناری دندان مورد نظر تراش نخواهند خورد.

    بلیچینگ

    بلیچینگ درمانی برای سفید کردن دندان‌هایی است که تغییر رنگ داده‌اند، این تغییر رنگ می‌تواند در نتیجه عوامل مختلف بروز دهد و دندان‌ها به رنگ زرد و یا در مواردی به رنگ قهوه‌ای درآیند و زیبایی دندان‌های فرد را تحت الشعاع قرار دهند. اما چرا دندان‌ها زرد می‌شوند؟ باید گفت در اثر خوردن برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها مانند قهوه و چای زیاد و یا استفاده از سیگار و همچنین مصرف برخی از داروها، یا افزایش سن و .. دندان‌ها می‌توانند تغییر رنگ دهند و چاره درمان آن‌ها را می‌توان در بلیچینگ دانست.

    بلیچینگ جزء یکی از درمان‌ها در حوزه دندانپزشکی زیبایی محسوب می‌شود و باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد. در این روش تا حد بسیار زیادی به سفید شدن دندان‌ها و برگرداندن زیبایی به آن‌ها کمک خواهد شد. نکته مهم این است که این روش تنها می‌تواند برای دندان‌های طبیعی فرد مورد استفاده قرار گیرد و برای دندان‌های ایمپلنت شده و یا دندان‌هایی که دارای روکش یا لمینیت هستند کارآمد نخواهد بود.

    نحوه انجام بلیچینگ توسط دندانپزشک

    در این روش برای سفید کردن دندان‌ها دندانپزشک از موادی با نام پراکسید هیدروژن استفاده می‌کند. در طی انجام این فرآیند مواد به قسمت‌های زیرین مینای دندان نفوذ کرده و کمک به روشن شدن رنگ دندان‌ها می‌کند.

    باندینگ

    در حال حاضر در حوزه دندانپزشکی زیبایی، درمان‌های متعددی وجود دارد که به زیباتر شدن دندان‌ها و همچنین تامین سلامت آن‌ها کمک بسیاری خواهد کرد. باندینگ یکی از این درمان‌های زیبایی به شمار می‌آید. این روش اصولا برای دندان‌هایی که دچار شکستگی یا لب پریدگی شده‌اند و همچنین برای درمان دندان‌هایی که نیاز به تغییر شکل و اندازه دارند و یا دندان‌های جلویی که بین آن‌ها فاصله وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    روش باندینگ به چه صورت انجام می‌گیرد؟

    در این روش سطح دندان مورد نظر توسط دندانپزشک ساییده شده و سطح آن زبر می‌شود به طوری که پس از آن پزشک می‌تواند موادی خاص را روی آن قرار دهد تا مواد باندینگ بتواند به خوبی روی دندان قرار گیرد. جنس موادی که در روش باندینگ استفاده می‌شود از نوع کامپوزیت بوده و سپس دندانپزشک با استفاده از تاباندن نور فرابنفش به این قسمت کمک می‌کند تا مواد به سختی لازم دست یابند. پس از این سطح آن را صاف کرده و به شکل دلخواه در می‌آورد و دندان کار شده را برای هماهنگ شدن با سایر دندان‌ها پولیش می‌کند.

    لمینیت

    در حال حاضر با درمان‌های پیشرفته‌ای که در حوزه دندانپزشکی زیبایی حاصل شده است راه‌های زیادی وجود دارد تا به واسطه آن بتوان دندان‌های آسیب دیده را درمان کرده و بر زیبایی آن‌ها افزود. لمینیت دندان یکی از این موارد به شمار می‌آید. در این روش لایه و یا پوسته‌ای نازک یعنی با ضخامتی دو برابر پوسته تخم مرغ، روی دندان قرار می‌گیرد که علاوه بر زیباتر کردن ظاهر دندان به استحکام و طول عمر آن نیز کمک خواهد کرد. این لایه عموما از جنس سرامیک و یا کامپوزیت است و روی سطح جلویی دندان قرار می‌گیرد. در روش کامپوزیتی مواد توسط پزشک روی دندان شکل داده می‌شود و زیبایی نهایی آن را می‌توان مرهون هنر پزشک متخصص دانست ولی در روش سرامیکی، لمینیت توسط لابراتوار ساخته می‌شود و پزشک آن را روی سطح دندان می‌چسباند که البته نحوه صحیح قالب‌گیری در این خصوص بسیار اهمیت دارد. به طور کل دندانپزشک از روش لمینیت، چه نوع سرامیکی و چه نوع کامپوزیتی آن در اصلاح موارد زیر استفاده خواهد کرد.

    • وجود بد شکلی‌ها و نامرتبی دندان‌ها
    • اصلاح بدرنگی دندان‌ها
    • تغییر رنگ
    • بستن فاصله‌های بین دندانی
    • اصلاح شکستگی‌ها و لب پریدگی‌ها
    نظرات
    guest
    0 نظر
    Inline Feedbacks
    View all comments

    این مطلب چقدر مفید بود؟

    برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

    میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آراء: 2

    تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید